Lijst met begrippen die de Beschikbaarheidswijzer hanteert.
Jeugdhulp hoogcomplex
Jeugdhulp hoogcomplex is hulpverlening waarbij jeugdigen, in vrijwillig of gedwongen kader, (tijdelijk) dag en nacht buiten hun eigen (leef)omgeving verblijven. Verblijf omvat verblijf in een accommodatie van een instelling of gezinsvervangende setting met samenhangende zorg bestaande uit verblijf (met mogelijkheid tot overnachting) persoonlijke verzorging (zoals voeding), indien nodig begeleiding en behandeling. Veelal gaat het om jeugdigen die niet veilig thuis kunnen wonen of die de veiligheid thuis in gevaar brengen, of om jeugdigen waarvoor de zorg te intensief is.
Gecertificeerde instelling (GI)
Rechtspersoon zoals gedefinieerd in artikel 1.1 van de Jeugdwet die in het bezit is van een certificaat of voorlopig certificaat als bedoeld in artikel 3.4 van de Jeugdwet en die een kinderbeschermingsmaatregel en/of jeugdreclassering uitvoert.
Gezins- en Woonvormen
Gezins- en Woonvormen betreft verschillende vormen van verblijf. Deze zijn onder te verdelen in de sub-segmenten gezinsvormen (Pleegzorg en Gezinshuizen) en woonvormen (Verblijf Groep en Wonen gericht op zelfstandigheid).
Onder het segment Gezins- en Woonvormen vallen vier sub-segmenten: 1. Pleegzorg houdt in een normale gezinssituatie buiten het eigen gezin, begeleid door een professional(s). De jeugdhulpaanbieder biedt het pleeggezin, de ouders en de jeugdige begeleiding en ondersteuning. Doel van pleegzorg is de realisatie van een veilige opvoedingssituatie, waarbinnen de jeugdige optimale ontwikkelingsmogelijkheden heeft. Indien de situatie in het gezin van herkomst het toelaat, wordt gestreefd naar terugkeer van de jeugdige naar biologische ouders/het gezin van herkomst . Heeft de jeugdige geen uitzicht meer op terugkeer naar het gezin van herkomst, dan is het doel een continue en veilige opvoedingssituatie te bieden waar de jeugdige optimale ontwikkelingsmogelijkheden heeft en zo ‘gewoon’ mogelijk kan opgroeien.
2. Gezinshuiszorg betreft wonen en begeleiding in een gezinsvorm. In een gezinshuis wonen gezinshuisouders met meerdere geplaatste jeugdigen en soms met eigen kinderen. Gezinshuisouders zijn vaste professionele opvoeders. Ze oefenen zeven dagen per week 24 uur per dag hun beroep uit en zijn ook 24/7 beschikbaar. Een gezinshuis biedt een vervangende gezinssituatie en een veilige, stabiele opvoed- en opgroeiomgeving. Dit betekent professionele zorg en ondersteuning.
3. Verblijf Groep betreft het bieden van een veilige en stabiele opgroeiomgeving, wanneer daar in de thuissituatie geen invulling aan kan worden gegeven. De plaatsing is gericht op continuïteit en het voorkomen van breuken (overplaatsingen) in het leven van de jeugdige. Daarbij werkt de opdrachtnemer gezins- en netwerkgericht, waardoor er een continue verbinding is tussen de jeugdigen, hun gezin, het netwerk, onderwijs, de leefgroep en de naaste omgeving. Binnen het verblijf is sprake van een positief, veilig, open en ontwikkelgericht leefklimaat. De begeleiding helpt de jeugdige, luistert en leert de jeugdige dingen die zinvol zijn voor de toekomst. Het verblijf op de groep wordt zo kleinschalig en gezinsgericht mogelijk vormgegeven. Dit sub-segment heeft (intensieve) begeleiding als basis. Het gaat om een verblijfsgroep met 24/7 toezicht en begeleiding. Het wordt aangeboden op de locatie van de jeugdhulpaanbieder.
4. Wonen gericht op zelfstandigheid betreft vormen van zelfstandigheidstraining. Bijvoorbeeld kamertraining of begeleid wonen. Het kan geboden worden in een gezamenlijk huis met verschillende kamers en/of appartementen (of geschakelde woningen), met mogelijkheden om te leren koken, wassen etc. Het verblijf wordt geboden in een veilige omgeving, waarin wordt toegewerkt naar zelfstandigheid van de jeugdige en waar ‘wonen in de wijk’ centraal staat. De begeleiding van de jeugdigen is gericht op het zelfstandig leren functioneren op sociaal, emotioneel en praktisch gebied waarbij veiligheid (fysiek en sociaal) gewaarborgd is. Het betreft een kleinschalige opvang met een hierbij passende groepsgrootte.
Ranking
Zorgaanbieders worden op basis van actueel bijhouden van wachtlijstgegevens geranked in het systeem (bovenaan geplaatst). De inlog en de wachttijden bepalen waar in het systeem de aanbieder actueel naar boven komt. Het systeem ranked als volgt:
Kortste wachttijd
Meest accuraat (laatste datum bijgewerkt)
Verwijzer
Dit zijn medewerkers van het Lokale team, huis- en jeugdarts, medisch specialist en eventuele andere Verwijzers die in de verordeningen worden genoemd
Zorgaanbieder
Een aanbieder van een maatwerkvoorziening in de zin van de individuele voorziening in de zin van de Jeugdwet.
Zoekfunctie
De functie in het systeem waarop verwijzers specifiek aanbod kunnen zoeken, mits aangegeven door de instelllingen.
Beschikbaarheid (wachttijd)
Beschikbaarheid in weken vanaf uw huidige inlogdatum tot de daadwerkelijke start van uw verblijf.
Crisisopvang
Het betreft de opvang voor jeugdigen waarvan een onmiddellijke noodzaak voor opname is. Het gaat hierbij om jeugdigen in een acuut onveilige, bedreigende situatie, die alleen door een tijdelijke crisisopname kan worden opgeheven. Door de inzet van verblijf bij crisis worden het kind en/of het gezin gedurende maximaal vier weken ondersteund bij het verhelderen van de problematiek en de hulpvraag, het opheffen van urgente veiligheidsrisico’s, het stabiliseren van spoedeisende problemen en bij het voorkomen van verdere achteruitgang. Het kind en/of het gezin worden zo nodig begeleid naar passende vervolghulp.
Deelnemende gemeenten
Alle gemeenten binnen de jeugdzorgregio's die deelnemen aan de Beschikbaarheidswijzer. De deelnemende regio's kunt vinden op de 'Regiokaart'.
Integrale Ambulante Jeugdhulp
Integrale Ambulante Jeugdhulp betreft verschillende vormen van hulp en ondersteuning om de eigen kracht en mogelijkheden van de jeugdige en diens gezin/systeem te vergroten.
Onder het segment Integrale Ambulante Jeugdhulp vallen vier sub-segmenten:
1. Persoonlijke Verzorging aan jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke, zintuiglijke, somatische of psychische aandoening met een tekort aan zelfredzaamheid bij persoonlijke verzorging. Het gaat om hulp bij Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL-taken) en eventueel ook om de controle van lichaamsfuncties, voor zover die zorg gericht is op het opheffen van een tekort aan bij algemene dagelijkse verrichtingen. De ondersteuning richt zich op het vergroten van de zelfredzaamheid van de jeugdige. Indien mogelijk is de inzet gericht op het in de toekomst zelf of met familie uitvoeren van de taken.
2. Ondersteuning (individueel en/of groepsgewijs) gericht op herstel, verbeteren, ontwikkelen, stabiliseren en/of compenseren van de zelfredzaamheid, het welbevinden en/of de kwaliteit van leven (niet zijnde persoonlijke verzorging). Hieraan kan psychische/psychosociale problematiek ten grondslag liggen. Voorbeelden: begeleiding, logeren.
3. Behandeling (individueel en/of groepsgewijs) gericht op herstel, genezing, ontwikkeling, stabiliseren en/of hanteerbaar maken van problemen in het dagelijks functioneren. Deze kunnen van pedagogische, systemische of psychologische/psychiatrische aard zijn. Daarbij hoort het verbeteren van algemene competenties en vaardigheden. Voorbeelden: basis GGZ, (hoog) specialistische GGZ, pharmacotherapie, bewezen interventies volgens databank NJi, diagnostiek, vraagverduidelijking, (intensieve) systeeminterventies.
4. Ambulante Spoedhulp wordt ingezet om te acteren op acute onveiligheid of crisissituaties. De methode kan tevens worden ingezet na de crisisinterventie vanuit Spoed Eisende Zorg (SEZ) en/of de crisisdienst GGZ. Ambulante Spoedhulp is, conform de methodiek Ambulante Spoed Hulp (ASH), een kortdurende, intensieve, activerende hulpverleningsvorm. Deze hulpverlening verkent en ordent de problematiek, biedt gezinsleden structuur en veiligheid, activeert het sociaal netwerk van het gezin, vergroot het probleemoplossend vermogen van de afzonderlijke gezinsleden en herstelt de regie in het gezin. Al dan niet in combinatie met toeleiding naar aanvullende (intensieve) hulpverlening.
Jeugdige
Een Jeugdige uit de samenwerkende Gemeenten conform de definitie in de Jeugdwet.
Profiel Aanbieder
Een toelichting in het systeem vanuit de aanbieder waarin type zorg, doelgroep en enkele specialisaties en kenmerken (o.a. geloofsovertuiging) van de aanbieder wordt aangegeven.
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Hoe ontvang ik de registratiecode?
Als uw organisatie gecontracteerde zorg levert aan een deelnemende zorg regio ontvangt u van uw zorg regio een registratie code om deel te nemen aan de Beschikbaarheidswijzer. Als u uw registratiecode heeft ontvangen kunt u hier registreren. U wordt daarna gevraagd een wachtwoord aan te maken.
Ik lever wel gecontracteerde zorg, maar heb geen registratiecode ontvangen?
Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio.
Waarom kan ik niet inloggen met mijn registratiecode?
U gebruikt uw registratiecode om een account aan te maken. Klik hier om te registreren. Heeft u eerder al een account en een wachtwoord aangemaakt klik dan hier om in te loggen. Indien u uw wachtwoord vergeten bent klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wachtwoord vergeten, maar geen herstelcode ontvangen?
Controleer alstublieft of u het juiste e-mailadres heeft ingevoerd om een herstelcode aan te vragen. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is beland. Als dit hetzelfde e mailadres is als waar u zich mee heeft geregistreerd klik dan hier om contact op te nemen
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Hoe ontvang ik de registratiecode?
Als uw organisatie gecontracteerde zorg levert aan een deelnemende zorg regio ontvangt u van uw zorg regio een registratie code om deel te nemen aan de Beschikbaarheidswijzer. Als u uw registratiecode heeft ontvangen kunt u hier registreren. U wordt daarna gevraagd een wachtwoord aan te maken.
Ik lever wel gecontracteerde zorg, maar heb geen registratiecode ontvangen?
Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio.
Waarom kan ik niet inloggen met mijn registratiecode?
U gebruikt uw registratiecode om een account aan te maken. Klik hier om te registreren. Heeft u eerder al een account en een wachtwoord aangemaakt klik dan hier om in te loggen. Indien u uw wachtwoord vergeten bent klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wachtwoord vergeten, maar geen herstelcode ontvangen?
Controleer alstublieft of u het juiste e-mailadres heeft ingevoerd om een herstelcode aan te vragen. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is beland. Als dit hetzelfde e mailadres is als waar u zich mee heeft geregistreerd klik dan hier om contact op te nemen
Kan ik een ander e-mailadres gebruiken om in te loggen?
Het emailadres wat gekoppeld is aan uw account is het emailadres wat bekend is bij uw zorgregio. Als u dit wilt wijzigen dient u dit bij uw zorgregio aan te vragen. Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio. U ontvangt een nieuwe registratiecode. U kunt deze vervolgens hier invoeren om een profiel aan te maken.
Kan ik een account gebruiken voor meerdere regio’s?
Dat kan. Als u zorg levert in meerdere regio’s kan het zijn dat u bij verschillende zorgregio’s geregistreerd staat met verschillende email adressen. U heeft dan waarschijnlijk meerdere registratiecodes ontvangen, waarmee meerdere profielen aangemaakt kunnen worden. U kunt op desktop een koppel verzoek indienen om in het vervolg al uw zorgregio’s vanuit één profiel te beheren.
Hoe kan ik het beste de wachttijden doorgeven van producten die bij ons onderverdeeld zijn in subcategorieën?
Voor de betreffende producten vult u de meest voorkomende zorg en wachttijd in. In het veld afwijkende wachttijden vult u specifiek de onderdelen in die anders zijn dan het meest voorkomend.
Voorbeeld verblijfs producten, waar er sub-percelen zijn op basis van groepsgrootte, zorgintensiteit e.d.: - Onder kortdurend verblijf J&O (max 4 maanden en meest voorkomend) valt bij ons Begeleid wonen (4 weken wachttijd) en KTC (32 weken wachttijd).
U vult in dit geval 16 weken in bij Kortdurend verblijf. In het veld afwijkende wachttijden vult u in:
Bij Pleegzorg is soms binnen een week geschikte pleegouders gevonden, maar soms duurt het zelfs wel maanden. Hoe geef ik een hier een reële wachttijd?
U stelt op basis van de data van afgelopen jaar vast wat de gemiddelde wachttijd is geweest voor Pleegzorg. Deze wachttijd geeft u door, bij afwijkende wachttijden vermeldt u dat de wachttijd fluctueert en casus afhankelijk is.
Mist u gecontracteerde zorg in uw profiel? Of staan er juist producten die u niet levert?
Het kan zijn dat onze selectie niet helemaal met uw aanbod overeenkomt. Stel hierover een inhoudelijke vraag aan de projectleider van uw zorgregio bij het kopje 'Stel een vraag' dan wordt dit z.s.m. aangepast.
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Aanbieder kan niet meer inloggen met zijn registratie code?
Wellicht zit de aanbieder in het verkeerde inlogscherm. Heeft aanbieder al een wachtwoord aangemaakt? Zo nee, ga naar 'Ik heb al een account maar geen wachtwoord' onder de inloggen knop. Daar kan de aanbieder een wachtwoord aanmaken met uw registratie code. Zo ja, neem dan contact op met Webapptool.
Een aanbieder heeft een nieuw wachtwoord aangevraagd maar geen herstelcode ontvangen?
De herstelcode wordt per mail verstrekt. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is belandt, kijk daar dus ook even.
Stel een vraag
Wij helpen u graag verder bij het gebruik van de Beschikbaarheidswijzer
Inhoudelijke vraag
Heeft u een inhoudelijke vraag, bijvoorbeeld over uw gecontracteerde producten, neem dan contact op met uw zorgregio.
Vraag voor een wijziging in uw profiel een onderstaand verzoek aan. Het team van de Beschikbaarheidswijzer neemt deze in behandeling en brengt u op de hoogte zodra de wijziging is doorgevoerd.
Regio's koppelen
In meerdere regio's actief? Uw account kan gekoppeld worden voor gebruiksgemak.
E-mailadres wijzigen
Wilt u het e-mailadres van uw account wijzigen, dien onderstaand verzoek in. Dit betreft het e-mailadres waarmee u inlogt op de Beschikbaarheidswijzer (niet het contact e-mailadres voor verwijzers). Let op: op dit e-mailadres ontvangt u vervolgens ook de communicatie over de Beschikbaarheidswijzer.
Naam zorginstelling wijzigen
Hier kunt u de aangepaste naam doorgeven. De naam van uw zorginstelling is gekoppeld aan uw account.
Hulp nodig? We staan voor u klaar.
Of u nou bezig bent met het opzetten van uw Beschikbaarheidswijzer account, het perfectioneren van uw profiel of ondersteuning nodig heeft bij functies, wij staan voor klaar.
Of u nou bezig bent met het opzetten van uw Beschikbaarheidswijzer account, het perfectioneren van uw profiel of ondersteuning nodig heeft bij functies, wij staan voor klaar.