Lijst met begrippen die de Beschikbaarheidswijzer hanteert.
Jeugdhulp met Verblijf
Bij Jeugdhulp met verblijf gaat het om overnachtingen door een jeugdige elders dan thuis, zoals logeren, pleegzorg, gezinshuizen, of andere klinische of residentiële opvang, inclusief jeugdhulp in de vorm van het pedagogisch klimaat die onlosmakelijk deel uitmaakt van het verblijf.
Jeugdigen moeten zoveel mogelijk thuis wonen. Daarom dient de jeugdhulp zo snel mogelijk in de eigen natuurlijke omgeving van de jeugdige plaats te vinden of te worden voortgezet. Hiervoor wordt aan verwijzers en jeugdhulpaanbieders gevraagd om het hulptraject zo in te richten dat de jeugdhulp die in verblijf plaatsvindt zo kort mogelijk duurt.
Gecertificeerde instelling (GI)
Rechtspersoon zoals gedefinieerd in artikel 1.1 van de Jeugdwet die in het bezit is van een certificaat of voorlopig certificaat als bedoeld in artikel 3.4 van de Jeugdwet en die een kinderbeschermingsmaatregel en/of jeugdreclassering uitvoert.
Herstelgerichte Ambulante Jeugdhulp
Binnen herstelgerichte jeugdhulp worden drie typen onderscheiden: 1. De ambulante Jeugd- en Opvoedhulp (J&O) gericht op behandeling; 2. De jeugd-Geestelijke Gezondheidszorg (j-GGZ); 3. Een deel van de behandeling aan jeugdigen met een (licht) verstandelijke beperking.
Voor het leveren van herstelgerichte jeugdhulp zetten jeugdhulpaanbieders behandelaars, opvoedondersteuners, vak-therapeuten en jeugdhulpbehandelaars in, die zich primair richten op behandeling, diagnostiek of ontwikkeling van gedrag.
Jeugdhulp
Ondersteuning van en hulp en zorg, niet zijnde preventie, aan jeugdigen en hun ouders bij het verminderen, stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de jeugdige, opvoedingsproblemen van de ouders of adoptiegerelateerde problemen;
Het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van jeugdigen met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem en die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt, en
Het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking of een somatische of psychiatrische aandoening of beperking, die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt, o met dien verstande dat de leeftijdgrens van achttien jaar niet geldt voor jeugdhulp in het kader van jeugdstrafrecht
Logeren
Een flexibele vorm van kortdurend verblijf waarbij de jeugdige in een huiselijke omgeving logeeropvang wordt geboden met, afhankelijk van de ondersteuningsvraag, ontwikkelingsgerichte begeleiding ,toezicht en/of zorg (24 uur per dag). Logeren wordt ook wel respijtzorg genoemd: het tijdelijk en volledig overnemen van de zorg van ouders/verzorgers zodat zij een adempauze kunnen nemen. Ten tweede kan het worden ingezet om de jeugdige te laten ontwikkelen, bijvoorbeeld om meer zelfredzaam te leren zijn.
Ranking
Zorgaanbieders worden op basis van actueel bijhouden van wachtlijstgegevens geranked in het systeem (bovenaan geplaatst). De inlog en de wachttijden bepalen waar in het systeem de aanbieder actueel naar boven komt. Het systeem ranked als volgt:
Kortste wachttijd
Meest accuraat (laatste datum bijgewerkt)
Verwijzer
De organisatie of persoon die de jeugdige en/of zij/haar ouders heeft verwezen naar de jeugdhulp, waarbij de volgende opties gelden:
Jeugdhulpaanbieder, aanbieder van preventie of gecertificeerde instelling
Zoekfunctie
De functie in het systeem waarop verwijzers specifiek aanbod kunnen zoeken, mits aangegeven door de instelllingen.
Beschikbaarheid (wachttijd)
Beschikbaarheid in weken vanaf uw huidige inlogdatum tot de daadwerkelijk start van uw ambulante hulp, behandeling of verblijf. Deze beschikbaarheid is inclusief uw wachttijd tot de intake/diagnose. Bijvoorbeeld: uw eerste intakegesprek kan binnen 2 weken plaatsvinden en de eerste daadwerkelijke hulp, behandeling of verblijf kan daarna binnen 4 weken starten, dan vult u uw beschikbaarheid in met 6 weken.
Deelnemende gemeenten
Alle gemeenten binnen de jeugdzorgregio's die deelnemen aan de Beschikbaarheidswijzer. De deelnemende regio's kunt vinden op de 'Regiokaart'.
Ondersteuningsgerichte Ambulante Jeugdhulp
Binnen ondersteuningsgerichte jeugdhulp kan de onderliggende problematiek van de jeugdige niet worden verholpen. Doel van de jeugdhulp is om de jeugdige en/of het gezin in control te brengen, waarbij het gezin met ondersteuning uit het eigen netwerk de zorg voor de jeugdige weer adequaat kan vormgeven. Bij zware problematiek wordt voor de jeugdige en/of het gezin een lange termijn perspectief gerealiseerd. De vereiste ondersteuning wordt dan ook na het 18de levensjaar, dus niet vanuit de Jeugdwet, gecontinueerd. Ondersteuningsgerichte jeugdhulp richt zich o.a. op het trainen van vaardigheden en kennis, waardoor de jeugdige en de omgeving van de jeugdige zo normaal als mogelijk kan meedoen in de maatschappij.
Jeugdige
Jeugdige zoals gedefinieerd in artikel 1.1 van de Jeugdwet.
Persoon die:
De leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt,
De leeftijd van achttien jaar heeft bereikt en ten aanzien van wie op grond van artikel 77c van het Wetboek van Strafrecht recht is gedaan overeenkomstig de artikelen 77g tot en met 77gg van het Wetboek van Strafrecht
De leeftijd van achttien jaar doch niet de leeftijd van drieëntwintig jaar heeft bereikt en ten aanzien van wie op grond van deze wet: – is bepaald dat de voortzetting van jeugdhulp als bedoeld in onderdeel 1°, waarvan de verlening was aangevangen vóór het bereiken van de leeftijd van achttien jaar, noodzakelijk is; – vóór het bereiken van de leeftijd van achttien jaar is bepaald dat jeugdhulp noodzakelijk is, of – is bepaald dat na beëindiging van jeugdhulp die was aangevangen vóór het bereiken van de leeftijd van achttien jaar, binnen een termijn van een half jaar hervatting van de jeugdhulp noodzakelijk is;
Jeugdhulp Ambulant
Tot de Ambulante Jeugdhulp wordt alle specialistische jeugdhulp gerekend dat geen jeugdhulp met verblijf is. Het gaat dan om specialistische jeugdhulp dat niet plaatsgebonden is en waarbij er geen mogelijkheden zijn de hulpvraag op te lossen door middel van andere hulpvormen, zoals voorzieningen in het voorveld of preventief kader.
Binnen de regio Alkmaar kennen we een onderscheid tussen Herstelgerichte Ambulante Jeugdhulp, Ondersteuningsgerichte Ambulante Jeugdhulp en Hulp bij Ernstige Dyslexie.
Profiel Aanbieder
Een toelichting in het systeem vanuit de aanbieder waarin type zorg, doelgroep en enkele specialisaties en kenmerken (o.a. geloofsovertuiging) van de aanbieder wordt aangegeven.
Pleegzorg
Een voorziening voor hulpverlening aan jeugdigen en hun ouders/gezin, waarbij tijdelijke of permanente verzorging en opvoeding worden verleend binnen een gezinsverband door één of meer natuurlijke personen, zijnde niet de ouders, stief- of adoptieouders op grond van een toekenning en onder begeleiding van een hulpverleningsinstantie.
Zorgvorm
De zorgvormen zijn integraal door de regio's samengesteld vanuit de gecontracteerde producten en te ontsluiten op hoofdcategorie of een diepere subcategorie. Specifieke zorgvormen of arrangementen die door grotere aanbieders aangeboden worden en waarvan de beschikbaarheid afwijkt van hetgeen bij de integrale zorgvorm is ingevuld kan door de aanbieder in een apart veld vermeld worden. Via de zoekfunctie kan er dan naar deze zorgvormen gezocht worden.
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Hoe ontvang ik de registratiecode?
Als uw organisatie gecontracteerde zorg levert aan een deelnemende zorg regio ontvangt u van uw zorg regio een registratie code om deel te nemen aan de Beschikbaarheidswijzer. Als u uw registratiecode heeft ontvangen kunt u hier registreren. U wordt daarna gevraagd een wachtwoord aan te maken.
Ik lever wel gecontracteerde zorg, maar heb geen registratiecode ontvangen?
Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio.
Waarom kan ik niet inloggen met mijn registratiecode?
U gebruikt uw registratiecode om een account aan te maken. Klik hier om te registreren. Heeft u eerder al een account en een wachtwoord aangemaakt klik dan hier om in te loggen. Indien u uw wachtwoord vergeten bent klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wachtwoord vergeten, maar geen herstelcode ontvangen?
Controleer alstublieft of u het juiste e-mailadres heeft ingevoerd om een herstelcode aan te vragen. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is beland. Als dit hetzelfde e mailadres is als waar u zich mee heeft geregistreerd klik dan hier om contact op te nemen
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Hoe ontvang ik de registratiecode?
Als uw organisatie gecontracteerde zorg levert aan een deelnemende zorg regio ontvangt u van uw zorg regio een registratie code om deel te nemen aan de Beschikbaarheidswijzer. Als u uw registratiecode heeft ontvangen kunt u hier registreren. U wordt daarna gevraagd een wachtwoord aan te maken.
Ik lever wel gecontracteerde zorg, maar heb geen registratiecode ontvangen?
Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio.
Waarom kan ik niet inloggen met mijn registratiecode?
U gebruikt uw registratiecode om een account aan te maken. Klik hier om te registreren. Heeft u eerder al een account en een wachtwoord aangemaakt klik dan hier om in te loggen. Indien u uw wachtwoord vergeten bent klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wachtwoord vergeten, maar geen herstelcode ontvangen?
Controleer alstublieft of u het juiste e-mailadres heeft ingevoerd om een herstelcode aan te vragen. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is beland. Als dit hetzelfde e mailadres is als waar u zich mee heeft geregistreerd klik dan hier om contact op te nemen
Kan ik een ander e-mailadres gebruiken om in te loggen?
Het emailadres wat gekoppeld is aan uw account is het emailadres wat bekend is bij uw zorgregio. Als u dit wilt wijzigen dient u dit bij uw zorgregio aan te vragen. Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio. U ontvangt een nieuwe registratiecode. U kunt deze vervolgens hier invoeren om een profiel aan te maken.
Kan ik een account gebruiken voor meerdere regio’s?
Dat kan. Als u zorg levert in meerdere regio’s kan het zijn dat u bij verschillende zorgregio’s geregistreerd staat met verschillende email adressen. U heeft dan waarschijnlijk meerdere registratiecodes ontvangen, waarmee meerdere profielen aangemaakt kunnen worden. U kunt op desktop een koppel verzoek indienen om in het vervolg al uw zorgregio’s vanuit één profiel te beheren.
Hoe kan ik het beste de wachttijden doorgeven van producten die bij ons onderverdeeld zijn in subcategorieën?
Voor de betreffende producten vult u de meest voorkomende zorg en wachttijd in. In het veld afwijkende wachttijden vult u specifiek de onderdelen in die anders zijn dan het meest voorkomend.
Voorbeeld verblijfs producten, waar er sub-percelen zijn op basis van groepsgrootte, zorgintensiteit e.d.: - Onder kortdurend verblijf J&O (max 4 maanden en meest voorkomend) valt bij ons Begeleid wonen (4 weken wachttijd) en KTC (32 weken wachttijd).
U vult in dit geval 16 weken in bij Kortdurend verblijf. In het veld afwijkende wachttijden vult u in:
Bij Pleegzorg is soms binnen een week geschikte pleegouders gevonden, maar soms duurt het zelfs wel maanden. Hoe geef ik een hier een reële wachttijd?
U stelt op basis van de data van afgelopen jaar vast wat de gemiddelde wachttijd is geweest voor Pleegzorg. Deze wachttijd geeft u door, bij afwijkende wachttijden vermeldt u dat de wachttijd fluctueert en casus afhankelijk is.
Mist u gecontracteerde zorg in uw profiel? Of staan er juist producten die u niet levert?
Het kan zijn dat onze selectie niet helemaal met uw aanbod overeenkomt. Stel hierover een inhoudelijke vraag aan de projectleider van uw zorgregio bij het kopje 'Stel een vraag' dan wordt dit z.s.m. aangepast.
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Aanbieder kan niet meer inloggen met zijn registratie code?
Wellicht zit de aanbieder in het verkeerde inlogscherm. Heeft aanbieder al een wachtwoord aangemaakt? Zo nee, ga naar 'Ik heb al een account maar geen wachtwoord' onder de inloggen knop. Daar kan de aanbieder een wachtwoord aanmaken met uw registratie code. Zo ja, neem dan contact op met Webapptool.
Een aanbieder heeft een nieuw wachtwoord aangevraagd maar geen herstelcode ontvangen?
De herstelcode wordt per mail verstrekt. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is belandt, kijk daar dus ook even.
Stel een vraag
Wij helpen u graag verder bij het gebruik van de Beschikbaarheidswijzer
Inhoudelijke vraag
Heeft u een inhoudelijke vraag, bijvoorbeeld over uw gecontracteerde producten, neem dan contact op met uw zorgregio.
Vraag voor een wijziging in uw profiel een onderstaand verzoek aan. Het team van de Beschikbaarheidswijzer neemt deze in behandeling en brengt u op de hoogte zodra de wijziging is doorgevoerd.
Sublocatie aanvragen
Meerdere locaties in dezelfde regio? Voeg meerdere locaties toe aan uw profiel
Regio's koppelen
In meerdere regio's actief? Uw account kan gekoppeld worden voor gebruiksgemak.
E-mailadres wijzigen
Wilt u het e-mailadres van uw account wijzigen, dien onderstaand verzoek in. Dit betreft het e-mailadres waarmee u inlogt op de Beschikbaarheidswijzer (niet het contact e-mailadres voor verwijzers). Let op: op dit e-mailadres ontvangt u vervolgens ook de communicatie over de Beschikbaarheidswijzer.
Naam zorginstelling wijzigen
Hier kunt u de aangepaste naam doorgeven. De naam van uw zorginstelling is gekoppeld aan uw account.
Hulp nodig? We staan voor u klaar.
Of u nou bezig bent met het opzetten van uw Beschikbaarheidswijzer account, het perfectioneren van uw profiel of ondersteuning nodig heeft bij functies, wij staan voor klaar.
Of u nou bezig bent met het opzetten van uw Beschikbaarheidswijzer account, het perfectioneren van uw profiel of ondersteuning nodig heeft bij functies, wij staan voor klaar.