Lijst met begrippen die de Beschikbaarheidswijzer hanteert.
Gecertificeerde instelling (GI)
Rechtspersoon zoals gedefinieerd in artikel 1.1 van de Jeugdwet die in het bezit is van een certificaat of voorlopig certificaat als bedoeld in artikel 3.4 van de Jeugdwet en die een kinderbeschermingsmaatregel en/of jeugdreclassering uitvoert.
Ranking
Jeugdhulpaanbieders worden op de basis van actualisatie van de wachtlijstgegevens gerankt in de beschikbaarheidswijzer (bovenaan geplaatst). De inlog en de wachttijden bepalen waar in de beschikbaarheidswijzer de aanbieder naar boven komt. Het systeem ranked als volgt:
Kortste wachttijd
Meest accuraat (laatste datum bijgewerkt)
Perspectiefplan
Het document waarin de systematische gezinsanalyse op verschillende levensgebieden (bijv. financiën, dagbesteding, onderwijs etc.) is vastgelegd met de omschrijving van de ondersteuningsbehoefte, een indeling in Profiel en Intensiteit, en de globale formulering van doelen die behaald dienen te worden. Het Perspectiefplan wordt door het Gezin zelf opgesteld, waarbij zij ondersteund worden door het Lokale Team en resulteert in één of meerdere Behandelplannen voor een jeugdige uit dat Gezin.
Lokaal Team
De voorziening die de gemeente uit de regio Zaanstreek-Waterland heeft ingericht om ondersteuning te bieden aan Gezin (“segment A hulp”) en tevens de lokale toegang tot Specialistische Jeugdhulp te realiseren.
JGGZ
Geestelijke Gezondheidszorg voor de jeugd.
Behandelplan
Plan met doelen en resultaten dat door de Jeugdhulpaanbieder in samenspraak met het Gezin wordt opgesteld voor één jeugdige, waarin specifieke (SMART-geformuleerde) behandeldoelen worden opgesteld. Deze behandeldoelen moeten gerelateerd zijn aan de gezinsdoelen (beoogde resultaten) uit het Perspectiefplan.
Toekomstplan
Het toekomstplan is een hulpmiddel om de overgang naar de volwassen leeftijd van 18 jaar goed te laten verlopen. In het toekomstplan staan de doelen/wensen van de jeugdige gefaseerd en planmatig beschreven. Het toekomstplan wordt uiterlijk met 16 jaar opgesteld en wordt bijgesteld naar gelang de ontwikkeling van de jeugdige.
In het toekomstplan is geregeld:
- Woonruimte en woonvaardigheden.
- School/werk (dagbesteding).
- Financiële zelfstandigheid.
- Tenminste één iemand die de jongere kan vertrouwen.
(Wettelijke) Verwijzer
Persoon of instelling die op grond van de Jeugdwet jeugdigen en/of hun ouders verwijst naar (hoog)specialistische jeugdhulp. Binnen de Segmenten C + V is een verwijzing van een wettelijk verwijzer noodzakelijk. Wettelijke verwijzers zijn: - Huisarts - Lokaal Team - Gecertificeerde Instelling / Rechter - Jeugdarts - Medisch specialist
Jeugdhulpaanbieder
Aanbieder van specialistische jeugdhulp.
Beschikbaarheid (wachttijd)
Beschikbaarheid in weken vanaf de aanmelding tot de eerste datum van de intake/diagnosetraject (zie het begrip intake/diagnose)
Beschikbaarheid in weken vanaf de aanmelding tot de daadwerkelijk start van ambulante hulp, behandeling of verblijf. Deze beschikbaarheid is inclusief de wachttijd tot de intake/diagnose. Bijvoorbeeld: het eerste intakegesprek kan binnen 2 weken plaatsvinden en de eerste daadwerkelijke hulp, behandeling of verblijf kan daarna binnen 4 weken starten, dan vult u uw beschikbaarheid in met 6 weken.
Deelnemende gemeenten
Alle gemeenten binnen de jeugdzorgregio's die deelnemen aan de Beschikbaarheidswijzer. De deelnemende regio's kunt vinden op de 'Regiokaart'.
DSysteem van de jeugdige (het netwerk)
Het (sociale) netwerk rondom een jeugdige. Bijvoorbeeld ouders, broers zussen, opa, oma, ooms, tantes, school, klasgenootjes, sportclub, vrienden, buren etc.
Intake/Diagnose
Intake: verkennend gesprek met de jeugdige door de jeugdhulpaanbieder om te bepalen of er inzet van tweede lijnszorg nodig is en of de betreffende aanbieder dit kan bieden.
Diagnose: het stellen van een diagnose binnen de jGGz.
De beschikbaarheid voor intake/diagnose geldt vanaf moment van aanmelding en het moment waarop het eerste gesprek de intake of diagnosetraject kan starten.
LET OP : het intake of diagnosetraject vormt onderdeel van de totale beschikbaarheid per voorziening.
Bijvoorbeeld: als een jeugdige ambulante begeleiding nodig heeft en het eerste intakegesprek kan binnen 2 weken plaatsvinden en de daadwerkelijke hulp kan daarna binnen 4 weken starten, dan vult u voor de ambulante begeleiding 6 weken in en voor de intake 2 weken.
Profiel Aanbieder
Een toelichting van de jeugdhulpaanbieder per voorziening, doelgroep, specialisaties en kenmerken.
Jeugdhulpaanbieder
Aanbieder van specialistische jeugdhulp waarvoor een verleningsbeschikking nodig is.
Zoekfunctie
De functie in de beschikbaarheidswijzer waarop verwijzers specifiek aanbod kunnen zoeken, mits aangegeven door de instellingen.
Wachtlijst
Het aantal jeugdigen of gezinnen dat op hulp wacht.
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Hoe ontvang ik de registratiecode?
Als uw organisatie gecontracteerde zorg levert aan een deelnemende zorg regio ontvangt u van uw zorg regio een registratie code om deel te nemen aan de Beschikbaarheidswijzer. Als u uw registratiecode heeft ontvangen kunt u hier registreren. U wordt daarna gevraagd een wachtwoord aan te maken.
Ik lever wel gecontracteerde zorg, maar heb geen registratiecode ontvangen?
Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio.
Waarom kan ik niet inloggen met mijn registratiecode?
U gebruikt uw registratiecode om een account aan te maken. Klik hier om te registreren. Heeft u eerder al een account en een wachtwoord aangemaakt klik dan hier om in te loggen. Indien u uw wachtwoord vergeten bent klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wachtwoord vergeten, maar geen herstelcode ontvangen?
Controleer alstublieft of u het juiste e-mailadres heeft ingevoerd om een herstelcode aan te vragen. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is beland. Als dit hetzelfde e mailadres is als waar u zich mee heeft geregistreerd klik dan hier om contact op te nemen
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Hoe ontvang ik de registratiecode?
Als uw organisatie gecontracteerde zorg levert aan een deelnemende zorg regio ontvangt u van uw zorg regio een registratie code om deel te nemen aan de Beschikbaarheidswijzer. Als u uw registratiecode heeft ontvangen kunt u hier registreren. U wordt daarna gevraagd een wachtwoord aan te maken.
Ik lever wel gecontracteerde zorg, maar heb geen registratiecode ontvangen?
Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio.
Waarom kan ik niet inloggen met mijn registratiecode?
U gebruikt uw registratiecode om een account aan te maken. Klik hier om te registreren. Heeft u eerder al een account en een wachtwoord aangemaakt klik dan hier om in te loggen. Indien u uw wachtwoord vergeten bent klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wachtwoord vergeten, maar geen herstelcode ontvangen?
Controleer alstublieft of u het juiste e-mailadres heeft ingevoerd om een herstelcode aan te vragen. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is beland. Als dit hetzelfde e mailadres is als waar u zich mee heeft geregistreerd klik dan hier om contact op te nemen
Kan ik een ander e-mailadres gebruiken om in te loggen?
Het emailadres wat gekoppeld is aan uw account is het emailadres wat bekend is bij uw zorgregio. Als u dit wilt wijzigen dient u dit bij uw zorgregio aan te vragen. Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio. U ontvangt een nieuwe registratiecode. U kunt deze vervolgens hier invoeren om een profiel aan te maken.
Kan ik een account gebruiken voor meerdere regio’s?
Dat kan. Als u zorg levert in meerdere regio’s kan het zijn dat u bij verschillende zorgregio’s geregistreerd staat met verschillende email adressen. U heeft dan waarschijnlijk meerdere registratiecodes ontvangen, waarmee meerdere profielen aangemaakt kunnen worden. U kunt op desktop een koppel verzoek indienen om in het vervolg al uw zorgregio’s vanuit één profiel te beheren.
Hoe kan ik het beste de wachttijden doorgeven van producten die bij ons onderverdeeld zijn in subcategorieën?
Voor de betreffende producten vult u de meest voorkomende zorg en wachttijd in. In het veld afwijkende wachttijden vult u specifiek de onderdelen in die anders zijn dan het meest voorkomend.
Voorbeeld verblijfs producten, waar er sub-percelen zijn op basis van groepsgrootte, zorgintensiteit e.d.: - Onder kortdurend verblijf J&O (max 4 maanden en meest voorkomend) valt bij ons Begeleid wonen (4 weken wachttijd) en KTC (32 weken wachttijd).
U vult in dit geval 16 weken in bij Kortdurend verblijf. In het veld afwijkende wachttijden vult u in:
Bij Pleegzorg is soms binnen een week geschikte pleegouders gevonden, maar soms duurt het zelfs wel maanden. Hoe geef ik een hier een reële wachttijd?
U stelt op basis van de data van afgelopen jaar vast wat de gemiddelde wachttijd is geweest voor Pleegzorg. Deze wachttijd geeft u door, bij afwijkende wachttijden vermeldt u dat de wachttijd fluctueert en casus afhankelijk is.
Mist u gecontracteerde zorg in uw profiel? Of staan er juist producten die u niet levert?
Het kan zijn dat onze selectie niet helemaal met uw aanbod overeenkomt. Stel hierover een inhoudelijke vraag aan de projectleider van uw zorgregio bij het kopje 'Stel een vraag' dan wordt dit z.s.m. aangepast.
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Aanbieder kan niet meer inloggen met zijn registratie code?
Wellicht zit de aanbieder in het verkeerde inlogscherm. Heeft aanbieder al een wachtwoord aangemaakt? Zo nee, ga naar 'Ik heb al een account maar geen wachtwoord' onder de inloggen knop. Daar kan de aanbieder een wachtwoord aanmaken met uw registratie code. Zo ja, neem dan contact op met Webapptool.
Een aanbieder heeft een nieuw wachtwoord aangevraagd maar geen herstelcode ontvangen?
De herstelcode wordt per mail verstrekt. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is belandt, kijk daar dus ook even.
Stel een vraag
Wij helpen u graag verder bij het gebruik van de Beschikbaarheidswijzer
Inhoudelijke vraag
Heeft u een inhoudelijke vraag, bijvoorbeeld over uw gecontracteerde producten, neem dan contact op met uw zorgregio.
Vraag voor een wijziging in uw profiel een onderstaand verzoek aan. Het team van de Beschikbaarheidswijzer neemt deze in behandeling en brengt u op de hoogte zodra de wijziging is doorgevoerd.
Regio's koppelen
In meerdere regio's actief? Uw account kan gekoppeld worden voor gebruiksgemak.
E-mailadres wijzigen
Wilt u het e-mailadres van uw account wijzigen, dien onderstaand verzoek in. Dit betreft het e-mailadres waarmee u inlogt op de Beschikbaarheidswijzer (niet het contact e-mailadres voor verwijzers). Let op: op dit e-mailadres ontvangt u vervolgens ook de communicatie over de Beschikbaarheidswijzer.
Naam zorginstelling wijzigen
Hier kunt u de aangepaste naam doorgeven. De naam van uw zorginstelling is gekoppeld aan uw account.
Hulp nodig? We staan voor u klaar.
Of u nou bezig bent met het opzetten van uw Beschikbaarheidswijzer account, het perfectioneren van uw profiel of ondersteuning nodig heeft bij functies, wij staan voor klaar.
Of u nou bezig bent met het opzetten van uw Beschikbaarheidswijzer account, het perfectioneren van uw profiel of ondersteuning nodig heeft bij functies, wij staan voor klaar.