Lijst met begrippen die de Beschikbaarheidswijzer hanteert.
Accountmanager
Contactpersoon tussen gemeenten en jeugdhulpaanbieders.
Beschikking
Formeel besluit van de gemeente inzake het al dan niet toelaten van een Jeugdige tot de niet vrij toegankelijke jeugdhulp.
Casusregie
De afstemming, overzicht en coördinatie tussen de gemeente en overige hulpverleners in een gezin, welke berust bij de gemeente of, indien een Gecertificeerde Instelling (GI) is betrokken in het kader van een maatregel, bij die instelling. In die gevallen waarin jeugdhulpaanbieder zelf het budget vaststelt (bij Privacyverklaring; wanneer een Jeugdige/het gezin geen toestemming geeft voor het delen van informatie aan de gemeente), heeft jeugdhulpaanbieder de regie.
De gemeente(n)
De aan de Aanbesteding deelnemende gemeenten van het Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ IJsselland) (Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartwaterland en Zwolle).
Gezin
Een samenlevingsvorm van een aantal individuen waarin in ieder geval één of meerdere Jeugdige(n) een plek hebben.
Jeugdige/ouder(s)
Een Jeugdige/ouder(s) zoals gedefinieerd in art 1 van de Jeugdwet. De Jeugdige/ouder(s) staat ingeschreven in BRP en kan op basis van de Jeugdwet aanspraak maken op jeugdhulp.
Gemeente
Laagdrempelig integraal toegangspunt van de Gemeente waar de Jeugdige/het gezin zich kan melden met een hulpvraag.
Jeugdhulpaanbieder
De gecontracteerde jeugdhulpaanbieder die de hulp verleend.
Ranking
Jeugdhulpaanbieders worden op de basis van actualisatie van de wachtlijstgegevens gerankt in de beschikbaarheidswijzer (bovenaan geplaatst). De inlog en de wachttijden bepalen waar in de beschikbaarheidswijzer de aanbieder naar boven komt. Het systeem ranked als volgt:
Kortste wachttijd
Meest accuraat (laatste datum bijgewerkt)
Start zorg/ Behandeling / Aanvang jeugdhulp
Onder de feitelijke start van de hulpverlening wordt verstaan de datum van de eerste afspraak na de Toetsing en acceptatie.
Toewijzing
Een toewijzing is een opdracht aan de jeugdhulpaanbieder om zorg en ondersteuning te leveren aan de inwoner. De gemeente bevestigt dat er hulp aan de inwoner mag worden geleverd. Dit betekent ook dat de gemeente de declaratie hiervoor zal betalen. Dit is het JW301-bericht.
Verzoek Om Toewijzing (VOT)
Een digitale aanvraag via een JW315-bericht van jeugdhulpaanbieder naar de gemeente waarin toestemming wordt gevraagd voor inzet van jeugdhulp.
Woonplaats van de Jeugdige
Met de aanduiding ‘woonplaats van de Jeugdige’ of ‘gemeente waarin de Jeugdige woont’ wordt in dit document bedoeld de gemeente die op grond van het woonplaatsbeginsel verantwoordelijk is voor de jeugdhulp aan deze Jeugdige.
Hersteltraject
Een hulpverleningstraject met een kop en een staart. Een Hersteltraject wordt gekozen wanneer de hulpverlening tijdelijk van aard is.
Budget
Een door de gemeente en jeugdhulpaanbieder afgestemd budget o.b.v. het hulpverleningstraject. Binnen een budget kunnen er meerdere interventies en/of behandelingen worden ingezet.
Offertebudget
Voor een offerte budget doet jeugdhulpaanbieder een inhoudelijk onderbouwd voorstel voor de hoogte van het budget o.b.v. individuele hulp en/of dagverblijf. Jeugdhulpaanbieder en gemeente stemmen vervolgens in gesprek af wat de hoogte van het offerte budget moet zijn.
Zorgplicht
Zorgplicht is de verplichting op een Jeugdige van passende zorg te voorzien zolang deze onder de verantwoordelijkheid van de jeugdzorgjeugdhulpaanbieders of gemeente valt. De zorgplicht is bij een jeugdzorgjeugdhulpaanbieder pas van toepassing na aanvang zorg.
Gezinsplan / Behandelplan / Hulpverleningsplan
Het plan waarin jeugdhulpaanbieder haar ondersteuning en de voortgang beschrijft. Daar waar u in dit document Gezinsplan ziet staan, mag u ook behandelplan of Hulpverlenersplan lezen. Voorheen ook bekend als behandelplan.
Beschikbaarheid (wachttijd)
Beschikbaarheid in weken vanaf de aanmelding tot de eerste datum van de intake/diagnosetraject (zie het begrip intake/diagnose)
Beschikbaarheid in weken vanaf de aanmelding tot de daadwerkelijk start van ambulante hulp, behandeling of verblijf. Deze beschikbaarheid is inclusief de wachttijd tot de intake/diagnose. Bijvoorbeeld: het eerste intakegesprek kan binnen 2 weken plaatsvinden en de eerste daadwerkelijke hulp, behandeling of verblijf kan daarna binnen 4 weken starten, dan vult u uw beschikbaarheid in met 6 weken.
Budget
Budget is een maximaal bedrag waarbinnen de jeugdhulpaanbieder het hulpverleningstraject kan bieden. Blijkt het budget niet voldoende, dan dient tijdig af te worden gestemd met gemeente.
Let op: behalen resultaat is niet financieel afdwingbaar, de bekostiging is inspanningsgericht.
Behaalt een jeugdhulpaanbieder verschillende keren niet het resultaat binnen de afgesproken budgetten, dan volgen er leveranciersgesprekken om de oorzaak vast te stellen en gevolgen vast te stellen.
Is de gemeente (meermaals) niet tevreden met het werk van een jeugdhulpaanbieder, dan kan er gekozen worden hier minder/niet meer mee samen te werken.
Contractmanager
Contactpersoon tussen regio IJsselland, jeugdhulpaanbieder en gemeenten.
Gecertificeerde Instelling
Gecertificeerde Instellingen worden van overheidswege gecertificeerd om maatregelen in het kader van de jeugdreclassering en jeugdbescherming te mogen uitvoeren.
Hulp
Jeugdhulp zoals bedoeld en omschreven in artikel 1 van de Jeugdwet.
Landelijke standaard berichten
Gemeenten en jeugdhulpaanbieders wisselen berichten uit over Jeugdigen die een beroep doen op de Jeugdwet. In de bijlage is een overzicht opgenomen met de typeberichten.
Toetsing
Bij toetsing kijkt de Jeugdhulpaanbieder of haar hulpaanbod past bij de door de Wettelijk verwijzer gestelde resultaten en of de veiligheid van de Jeugdige/het gezin in het geding is. Dus geen diagnostiek of het opstellen van het Gezinsplan. Dit moment van toetsing vindt plaats voor er een toewijzing (gevraagd) is.
Opdrachtgever
Bedrijfsvoeringsorganisatie Regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ) IJsselland is Opdrachtgever. Deze bestaat uit de 11 gemeenten in de regio IJsselland.
Stopdatum zorg
Het stopbericht geeft de jeugdhulpaanbieder aan de gemeente aan wanneer de levering beëindigd is en wat de reden is van de beëindiging.
(wettelijk) Verwijzer
Persoon of instelling die op grond van de Jeugdwet Jeugdigen en/of hun ouders Gemeente verleent tot (hoog)specialistische jeugdhulp.
Wijziging van Hulp (ook wel: mutaties)
Een herziening van het budget, als sprake is van nieuwe feiten en/of omstandigheden die tot toekenning van een ander moet leiden.
Hulpverleningstraject
Een door de gemeente en jeugdhulpaanbieder afgestemd traject waarbij op basis van te behalen resultaten wordt besproken welke hulp nodig is om de gestelde resultaten te behalen.
Duurzaam traject
Een hulpverleningstraject waarbij meerjarig hulp wordt verleend en veelal gericht is op het begeleiden van de jeugdige of in het geval van medicatiecontrole meerjarig kortstondig behandelen van een jeugdige.
Standaardbudget
Een financieel budget voor het hulpverleningstraject waarbij er regionaal al een voorselectie is gemaakt welke erkende interventies thuishoren bij de verschillende hoogtes in standaard budgetten. Afrekening vindt plaats o.b.v. P*Q.
Groepsaanbod
Alle vormen van groepsaanbod in de zin van dagbesteding en dagbehandelingsvormen. Niet zijnde logeren/deeltijdverblijf.
Zoekfunctie
De functie in de Beschikbaarheidswijzer waarop verwijzers specifiek aanbod kunnen zoeken, mits aangegeven door de instellingen.
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Hoe ontvang ik de registratiecode?
Als uw organisatie gecontracteerde zorg levert aan een deelnemende zorg regio ontvangt u van uw zorg regio een registratie code om deel te nemen aan de Beschikbaarheidswijzer. Als u uw registratiecode heeft ontvangen kunt u hier registreren. U wordt daarna gevraagd een wachtwoord aan te maken.
Ik lever wel gecontracteerde zorg, maar heb geen registratiecode ontvangen?
Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio.
Waarom kan ik niet inloggen met mijn registratiecode?
U gebruikt uw registratiecode om een account aan te maken. Klik hier om te registreren. Heeft u eerder al een account en een wachtwoord aangemaakt klik dan hier om in te loggen. Indien u uw wachtwoord vergeten bent klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wachtwoord vergeten, maar geen herstelcode ontvangen?
Controleer alstublieft of u het juiste e-mailadres heeft ingevoerd om een herstelcode aan te vragen. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is beland. Als dit hetzelfde e mailadres is als waar u zich mee heeft geregistreerd klik dan hier om contact op te nemen
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Hoe ontvang ik de registratiecode?
Als uw organisatie gecontracteerde zorg levert aan een deelnemende zorg regio ontvangt u van uw zorg regio een registratie code om deel te nemen aan de Beschikbaarheidswijzer. Als u uw registratiecode heeft ontvangen kunt u hier registreren. U wordt daarna gevraagd een wachtwoord aan te maken.
Ik lever wel gecontracteerde zorg, maar heb geen registratiecode ontvangen?
Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio.
Waarom kan ik niet inloggen met mijn registratiecode?
U gebruikt uw registratiecode om een account aan te maken. Klik hier om te registreren. Heeft u eerder al een account en een wachtwoord aangemaakt klik dan hier om in te loggen. Indien u uw wachtwoord vergeten bent klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wachtwoord vergeten, maar geen herstelcode ontvangen?
Controleer alstublieft of u het juiste e-mailadres heeft ingevoerd om een herstelcode aan te vragen. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is beland. Als dit hetzelfde e mailadres is als waar u zich mee heeft geregistreerd klik dan hier om contact op te nemen
Kan ik een ander e-mailadres gebruiken om in te loggen?
Het emailadres wat gekoppeld is aan uw account is het emailadres wat bekend is bij uw zorgregio. Als u dit wilt wijzigen dient u dit bij uw zorgregio aan te vragen. Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio. U ontvangt een nieuwe registratiecode. U kunt deze vervolgens hier invoeren om een profiel aan te maken.
Kan ik een account gebruiken voor meerdere regio’s?
Dat kan. Als u zorg levert in meerdere regio’s kan het zijn dat u bij verschillende zorgregio’s geregistreerd staat met verschillende email adressen. U heeft dan waarschijnlijk meerdere registratiecodes ontvangen, waarmee meerdere profielen aangemaakt kunnen worden. U kunt op desktop een koppel verzoek indienen om in het vervolg al uw zorgregio’s vanuit één profiel te beheren.
Hoe kan ik het beste de wachttijden doorgeven van producten die bij ons onderverdeeld zijn in subcategorieën?
Voor de betreffende producten vult u de meest voorkomende zorg en wachttijd in. In het veld afwijkende wachttijden vult u specifiek de onderdelen in die anders zijn dan het meest voorkomend.
Voorbeeld verblijfs producten, waar er sub-percelen zijn op basis van groepsgrootte, zorgintensiteit e.d.: - Onder kortdurend verblijf J&O (max 4 maanden en meest voorkomend) valt bij ons Begeleid wonen (4 weken wachttijd) en KTC (32 weken wachttijd).
U vult in dit geval 16 weken in bij Kortdurend verblijf. In het veld afwijkende wachttijden vult u in:
Bij Pleegzorg is soms binnen een week geschikte pleegouders gevonden, maar soms duurt het zelfs wel maanden. Hoe geef ik een hier een reële wachttijd?
U stelt op basis van de data van afgelopen jaar vast wat de gemiddelde wachttijd is geweest voor Pleegzorg. Deze wachttijd geeft u door, bij afwijkende wachttijden vermeldt u dat de wachttijd fluctueert en casus afhankelijk is.
Mist u gecontracteerde zorg in uw profiel? Of staan er juist producten die u niet levert?
Het kan zijn dat onze selectie niet helemaal met uw aanbod overeenkomt. Stel hierover een inhoudelijke vraag aan de projectleider van uw zorgregio bij het kopje 'Stel een vraag' dan wordt dit z.s.m. aangepast.
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Aanbieder kan niet meer inloggen met zijn registratie code?
Wellicht zit de aanbieder in het verkeerde inlogscherm. Heeft aanbieder al een wachtwoord aangemaakt? Zo nee, ga naar 'Ik heb al een account maar geen wachtwoord' onder de inloggen knop. Daar kan de aanbieder een wachtwoord aanmaken met uw registratie code. Zo ja, neem dan contact op met Webapptool.
Een aanbieder heeft een nieuw wachtwoord aangevraagd maar geen herstelcode ontvangen?
De herstelcode wordt per mail verstrekt. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is belandt, kijk daar dus ook even.
Stel een vraag
Wij helpen u graag verder bij het gebruik van de Beschikbaarheidswijzer
Inhoudelijke vraag
Heeft u een inhoudelijke vraag, bijvoorbeeld over uw gecontracteerde producten, neem dan contact op met uw zorgregio.
Vraag voor een wijziging in uw profiel een onderstaand verzoek aan. Het team van de Beschikbaarheidswijzer neemt deze in behandeling en brengt u op de hoogte zodra de wijziging is doorgevoerd.
Regio's koppelen
In meerdere regio's actief? Uw account kan gekoppeld worden voor gebruiksgemak.
E-mailadres wijzigen
Wilt u het e-mailadres van uw account wijzigen, dien onderstaand verzoek in. Dit betreft het e-mailadres waarmee u inlogt op de Beschikbaarheidswijzer (niet het contact e-mailadres voor verwijzers). Let op: op dit e-mailadres ontvangt u vervolgens ook de communicatie over de Beschikbaarheidswijzer.
Naam zorginstelling wijzigen
Hier kunt u de aangepaste naam doorgeven. De naam van uw zorginstelling is gekoppeld aan uw account.
Hulp nodig? We staan voor u klaar.
Of u nou bezig bent met het opzetten van uw Beschikbaarheidswijzer account, het perfectioneren van uw profiel of ondersteuning nodig heeft bij functies, wij staan voor klaar.
Of u nou bezig bent met het opzetten van uw Beschikbaarheidswijzer account, het perfectioneren van uw profiel of ondersteuning nodig heeft bij functies, wij staan voor klaar.