Lijst met begrippen die de Beschikbaarheidswijzer hanteert.
Client
Ontvanger van enige vorm van Wmo ondersteuning.
Dagbesteding
Begeleiding bij het uitvoeren van activiteiten in groepsverband. De Cliënt kan geen gebruik maken van passende voorliggende voorzieningen. Dagbesteding omvat een professioneel begeleide structurele dagactiviteit met een welomschreven doel, waarbij de Cliënt actief wordt betrokken en die hem zingeving en – waar mogelijk – perspectief op verbetering van zijn of haar huidige situatie verleent.
Regio Alkmaar
De 6 deelnemende gemeenten gezamenlijk, te weten Alkmaar, Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo en Dijk en Waard.
Ambulante begeleiding
Activiteiten gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en Participatie van de Cliënt, opdat deze zo lang mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven. Dit kan individueel of in de vorm van dagbesteding.
Participatie
Deelname aan het maatschappelijk verkeer.
Beschermd wonen
Wonen in een accommodatie van een instelling met daarbij behorend toezicht, begeleiding en eventueel dagbesteding, gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en Participatie, het psychisch en psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, het voorkomen van verwaarlozing of maatschappelijke overlast of het afwenden van gevaar voor de cliënt of anderen, bestemd voor personen met psychische of psychosociale problemen, die niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving.
Beschikbaarheid (wachttijd)
Beschikbaarheid in weken vanaf uw huidige inlogdatum tot de daadwerkelijke start van uw ambulante begeleiding, dagbesteding of verblijf. Deze beschikbaarheid is inclusief uw wachttijd tot de intake/diagnose. Bijvoorbeeld: uw eerste intakegesprek kan binnen 2 weken plaatsvinden en de eerste daadwerkelijke hulp, behandeling of verblijf kan daarna binnen 4 weken starten, dan vult u uw beschikbaarheid in met 6 weken.
Deelnemende gemeenten
Alle gemeenten binnen Nederland die deelnemen aan de Beschikbaarheidswijzer. De deelnemende gemeenten kunt vinden op de 'Regiokaart'.
Ranking
Zorgaanbieders worden op basis van actueel bijhouden van wachtlijstgegevens geranked in het systeem (bovenaan geplaatst). De inlog en de wachttijden bepalen waar in het systeem de aanbieder actueel naar boven komt. Het systeem ranked als volgt:
- Kortste wachttijd - Meest accuraat (laatste datum bijgewerkt)
Zoekfunctie
De functie in het systeem waarop consulenten specifiek aanbod kunnen zoeken, mits aangegeven door de zorgaanbieders.
Beschermd thuis
Een vorm van Ambulante ondersteuning bestaande uit Ambulante begeleiding en toezicht, waarbij de intensiteit van de ondersteuning over het algemeen hoger ligt dan binnen Wmo Begeleiding.
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Hoe ontvang ik de registratiecode?
Als uw organisatie gecontracteerde zorg levert aan een deelnemende zorg regio ontvangt u van uw zorg regio een registratie code om deel te nemen aan de Beschikbaarheidswijzer. Als u uw registratiecode heeft ontvangen kunt u hier registreren. U wordt daarna gevraagd een wachtwoord aan te maken.
Ik lever wel gecontracteerde zorg, maar heb geen registratiecode ontvangen?
Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio.
Waarom kan ik niet inloggen met mijn registratiecode?
U gebruikt uw registratiecode om een account aan te maken. Klik hier om te registreren. Heeft u eerder al een account en een wachtwoord aangemaakt klik dan hier om in te loggen. Indien u uw wachtwoord vergeten bent klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wachtwoord vergeten, maar geen herstelcode ontvangen?
Controleer alstublieft of u het juiste e-mailadres heeft ingevoerd om een herstelcode aan te vragen. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is beland. Als dit hetzelfde e mailadres is als waar u zich mee heeft geregistreerd klik dan hier om contact op te nemen
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Hoe ontvang ik de registratiecode?
Als uw organisatie gecontracteerde zorg levert aan een deelnemende zorg regio ontvangt u van uw zorg regio een registratie code om deel te nemen aan de Beschikbaarheidswijzer. Als u uw registratiecode heeft ontvangen kunt u hier registreren. U wordt daarna gevraagd een wachtwoord aan te maken.
Ik lever wel gecontracteerde zorg, maar heb geen registratiecode ontvangen?
Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio.
Waarom kan ik niet inloggen met mijn registratiecode?
U gebruikt uw registratiecode om een account aan te maken. Klik hier om te registreren. Heeft u eerder al een account en een wachtwoord aangemaakt klik dan hier om in te loggen. Indien u uw wachtwoord vergeten bent klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wachtwoord vergeten, maar geen herstelcode ontvangen?
Controleer alstublieft of u het juiste e-mailadres heeft ingevoerd om een herstelcode aan te vragen. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is beland. Als dit hetzelfde e mailadres is als waar u zich mee heeft geregistreerd klik dan hier om contact op te nemen
Kan ik een ander e-mailadres gebruiken om in te loggen?
Het emailadres wat gekoppeld is aan uw account is het emailadres wat bekend is bij uw zorgregio. Als u dit wilt wijzigen dient u dit bij uw zorgregio aan te vragen. Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio. U ontvangt een nieuwe registratiecode. U kunt deze vervolgens hier invoeren om een profiel aan te maken.
Kan ik een account gebruiken voor meerdere regio’s?
Dat kan. Als u zorg levert in meerdere regio’s kan het zijn dat u bij verschillende zorgregio’s geregistreerd staat met verschillende email adressen. U heeft dan waarschijnlijk meerdere registratiecodes ontvangen, waarmee meerdere profielen aangemaakt kunnen worden. U kunt op desktop een koppel verzoek indienen om in het vervolg al uw zorgregio’s vanuit één profiel te beheren.
Hoe kan ik het beste de wachttijden doorgeven van producten die bij ons onderverdeeld zijn in subcategorieën?
Voor de betreffende producten vult u de meest voorkomende zorg en wachttijd in. In het veld afwijkende wachttijden vult u specifiek de onderdelen in die anders zijn dan het meest voorkomend.
Voorbeeld verblijfs producten, waar er sub-percelen zijn op basis van groepsgrootte, zorgintensiteit e.d.: - Onder kortdurend verblijf J&O (max 4 maanden en meest voorkomend) valt bij ons Begeleid wonen (4 weken wachttijd) en KTC (32 weken wachttijd).
U vult in dit geval 16 weken in bij Kortdurend verblijf. In het veld afwijkende wachttijden vult u in:
Bij Pleegzorg is soms binnen een week geschikte pleegouders gevonden, maar soms duurt het zelfs wel maanden. Hoe geef ik een hier een reële wachttijd?
U stelt op basis van de data van afgelopen jaar vast wat de gemiddelde wachttijd is geweest voor Pleegzorg. Deze wachttijd geeft u door, bij afwijkende wachttijden vermeldt u dat de wachttijd fluctueert en casus afhankelijk is.
Mist u gecontracteerde zorg in uw profiel? Of staan er juist producten die u niet levert?
Het kan zijn dat onze selectie niet helemaal met uw aanbod overeenkomt. Stel hierover een inhoudelijke vraag aan de projectleider van uw zorgregio bij het kopje 'Stel een vraag' dan wordt dit z.s.m. aangepast.
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Aanbieder kan niet meer inloggen met zijn registratie code?
Wellicht zit de aanbieder in het verkeerde inlogscherm. Heeft aanbieder al een wachtwoord aangemaakt? Zo nee, ga naar 'Ik heb al een account maar geen wachtwoord' onder de inloggen knop. Daar kan de aanbieder een wachtwoord aanmaken met uw registratie code. Zo ja, neem dan contact op met Webapptool.
Een aanbieder heeft een nieuw wachtwoord aangevraagd maar geen herstelcode ontvangen?
De herstelcode wordt per mail verstrekt. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is belandt, kijk daar dus ook even.
Stel een vraag
Wij helpen u graag verder bij het gebruik van de Beschikbaarheidswijzer
Inhoudelijke vraag
Heeft u een inhoudelijke vraag, bijvoorbeeld over uw gecontracteerde producten, neem dan contact op met uw zorgregio.
Vraag voor een wijziging in uw profiel een onderstaand verzoek aan. Het team van de Beschikbaarheidswijzer neemt deze in behandeling en brengt u op de hoogte zodra de wijziging is doorgevoerd.
Regio's koppelen
In meerdere regio's actief? Uw account kan gekoppeld worden voor gebruiksgemak.
E-mailadres wijzigen
Wilt u het e-mailadres van uw account wijzigen, dien onderstaand verzoek in. Dit betreft het e-mailadres waarmee u inlogt op de Beschikbaarheidswijzer (niet het contact e-mailadres voor verwijzers). Let op: op dit e-mailadres ontvangt u vervolgens ook de communicatie over de Beschikbaarheidswijzer.
Naam zorginstelling wijzigen
Hier kunt u de aangepaste naam doorgeven. De naam van uw zorginstelling is gekoppeld aan uw account.
Hulp nodig? We staan voor u klaar.
Of u nou bezig bent met het opzetten van uw Beschikbaarheidswijzer account, het perfectioneren van uw profiel of ondersteuning nodig heeft bij functies, wij staan voor klaar.
Of u nou bezig bent met het opzetten van uw Beschikbaarheidswijzer account, het perfectioneren van uw profiel of ondersteuning nodig heeft bij functies, wij staan voor klaar.