Lijst met begrippen die de Beschikbaarheidswijzer hanteert.
Ambulante zorg
De zorg die niet in een instelling plaatsvindt en niet plaatsgebonden is, maar in de thuissituatie wordt gegeven.
Gecertificeerde instelling (GI)
Rechtspersoon zoals gedefinieerd in artikel 1.1 van de Jeugdwet die in het bezit is van een certificaat of voorlopig certificaat als bedoeld in artikel 3.4 van de Jeugdwet en die een kinderbeschermingsmaatregel en/of jeugdreclassering uitvoert.
Jeugdhulp
Ondersteuning van en hulp en zorg, niet zijnde preventie, aan jeugdigen en hun ouders bij het verminderen, stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de jeugdige, opvoedingsproblemen van de ouders of adoptiegerelateerde problemen;
Het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van jeugdigen met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem en die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt, en
Het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking of een somatische of psychiatrische aandoening of beperking, die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt, o met dien verstande dat de leeftijdgrens van achttien jaar niet geldt voor jeugdhulp in het kader van jeugdstrafrecht
Logeren
Hierbij gaat het om tijdelijk verblijf van de jeugdige ter ontlasting van de thuissituatie.
Ranking
Zorgaanbieders worden op basis van actueel bijhouden van wachtlijstgegevens geranked in het systeem (bovenaan geplaatst). De inlog en de wachttijden bepalen waar in het systeem de aanbieder actueel naar boven komt. Het systeem ranked als volgt:
Kortste wachttijd
Meest accuraat (laatste datum bijgewerkt)
Maatwerkvoorziening
Een maatwerkvoorziening staat los van of is aanvullend op de algemene voorzieningen. De maatwerkvoorziening wordt aangeboden vanuit de Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) of de Participatiewet. Een maatwerkvoorziening vormt samen met de inzet van eigen kracht, gebruikelijke zorg of mantelzorg een samenhangend ondersteuningsaanbod. Een maatwerkvoorziening is niet vrij toegankelijk en wordt door het sociale wijkteam geïndiceerd. Een maatwerkvoorziening is geen medische hulp.
Direct-cliëntgebonden tijd
Tijd besteed door de hulpverlener aan de directe interactie met een cliënt of het ‘systeem van de patiënt’ (familieleden, gezinsleden, ouders, partner of andere naasten) in het kader van een hulpverleningsplan, face-to-face, telefonische contact of elektronische contact (met directe interactie) zoals beeldbellen, sms, Whatsapp. Het schrijven van een brief of email valt niet onder ‘directe interactie’ en valt dus niet onder cliëntcontacttijd maar onder indirect-cliëntgebonden tijd.
Niet-cliëntgebonden tijd
Tijd van behandelaren die niet is besteed aan cliënten zoals instellingsoverleg, beleidsmatig overleg, ziekte, vakantie, verlof, opleiding, reflectie/intervisie en pauze.
Ondersteuningsplan
Het plan dat in samenspraak met de cliënt wordt opgesteld door de consulent van het wijkteam naar aanleiding van het keukentafelgespreken wordt verstuurd naar de aanbieder (mits cliënt akkoord is).
Verwijzer
Persoon of instelling die op grond van de Jeugdwet kan verwijzen. Dat zijn: het sociaal wijkteam, de huisarts, jeugdarts of medisch specialist of de gecertificeerde instelling in het kader van vrijwillige of gedwongen jeugdhulp.
Zorgaanbieder
Jeugdhulpaanbieder, aanbieder van preventie of gecertificeerde instelling
Zoekfunctie
De functie in het systeem waarop verwijzers specifiek aanbod kunnen zoeken, mits aangegeven door de instelllingen.
Beschikbaarheid (wachttijd)
Beschikbaarheid in weken vanaf uw huidige inlogdatum tot de eerste datum van de intake/diagnosetraject (zie het begrip intake/diagnose)
Beschikbaarheid in weken vanaf uw huidige inlogdatum tot de daadwerkelijk start van uw ambulante hulp, behandeling of verblijf. Deze beschikbaarheid is inclusief uw wachttijd tot de intake/diagnose. Bijvoorbeeld: uw eerste intakegesprek kan binnen 2 weken plaatsvinden en de eerste daadwerkelijke hulp, behandeling of verblijf kan daarna binnen 4 weken starten, dan vult u uw beschikbaarheid in met 6 weken.
Deelnemende gemeenten
Alle gemeenten binnen de jeugdzorgregio's die deelnemen aan de Beschikbaarheidswijzer. De deelnemende regio's kunt vinden op de 'Regiokaart'.
Intake/Diagnose
Intake: verkennend gesprek met de jeugdige door de aanbieder om te bepalen of er inzet van tweede lijnszorg nodig is en of de betreffende aanbieder dit kan bieden.
Diagnose: het stellen van een diagnose binnen de jGGz.
De beschikbaarheid voor intake/diagnose geldt vanaf moment van invullen beschikbaarheid en moment waarop het eerste gesprek de intake of diagnosetraject kan starten.
LET OP: het intake of diagnosetraject vormt onderdeel van de totale beschikbaarheid per zorgvorm. Bijvoorbeeld: als u een jeugdige uiteindelijk ambulante begeleiding midden/zwaar nodig heeft en deze zorg start over 4 weken en daarbinnen ziet u de jeugdige voor intake binnen twee weken, moet u voor de ambulante begeleiding 4 weken in vullen en de intake op 2 weken.
Jeugdige
Jeugdige zoals gedefinieerd in artikel 1.1 van de Jeugdwet.
Persoon die:
De leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt,
De leeftijd van achttien jaar heeft bereikt en ten aanzien van wie op grond van artikel 77c van het Wetboek van Strafrecht recht is gedaan overeenkomstig de artikelen 77g tot en met 77gg van het Wetboek van Strafrecht
De leeftijd van achttien jaar doch niet de leeftijd van drieëntwintig jaar heeft bereikt en ten aanzien van wie op grond van deze wet: – is bepaald dat de voortzetting van jeugdhulp als bedoeld in onderdeel 1°, waarvan de verlening was aangevangen vóór het bereiken van de leeftijd van achttien jaar, noodzakelijk is; – vóór het bereiken van de leeftijd van achttien jaar is bepaald dat jeugdhulp noodzakelijk is, of – is bepaald dat na beëindiging van jeugdhulp die was aangevangen vóór het bereiken van de leeftijd van achttien jaar, binnen een termijn van een half jaar hervatting van de jeugdhulp noodzakelijk is;
JGGZ
Geestelijke Gezondheidszorg voor de jeugd.
Dienstverleningsopdracht
Dienstverleningsopdracht voor de aanbieders van het wijkteam op basis van een verwijzing van de verwijzer zodat er een diagnose gesteld kan worden en de gediagnostiseerde zorg kan worden ingezet.
Declarabele uren
Tijd besteed door de behandelaar aan een cliënt, bestaande uit de direct en indirect-cliëntgebonden tijd.
Indirect-cliëntgebonden tijd
Tijd besteed door behandelaren aan een cliënt, zonder directe interactie. Onder meer voorbereiding tijd, bijwerken zorgdossier, casus gebonden overleg of het schrijven van een brief of e-mail, reistijd.
Onderaannemer
De door de opdrachtnemer ingeschakelde derde en door de gemeente goedgekeurde opdrachtnemer. Een onderaannemer werkt in opdracht van een hoofdaannemer.
Profiel Aanbieder
Een toelichting in het systeem vanuit de aanbieder waarin type zorg, doelgroep en enkele specialisaties en kenmerken (o.a. geloofsovertuiging) van de aanbieder wordt aangegeven.
Verblijf
Verblijf in een intramurale behandelsetting waarbij de locatie is ingericht op 24-uurs zorg inclusief toezicht. Er zijn verschillende vormen. Specifiek te maken bij grotere aanbieders die verschillende vormen aanbieden.
Zorgvorm
De zorgvormen zijn integraal door de regio's samengesteld vanuit de gecontracteerde producten en te ontsluiten op hoofdcategorie of een diepere subcategorie. Specifieke zorgvormen of arrangementen die door grotere aanbieders aangeboden worden en waarvan de beschikbaarheid afwijkt van hetgeen bij de integrale zorgvorm is ingevuld kan door de aanbieder in een apart veld vermeld worden. Via de zoekfunctie kan er dan naar deze zorgvormen gezocht worden.
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Hoe ontvang ik de registratiecode?
Als uw organisatie gecontracteerde zorg levert aan een deelnemende zorg regio ontvangt u van uw zorg regio een registratie code om deel te nemen aan de Beschikbaarheidswijzer. Als u uw registratiecode heeft ontvangen kunt u hier registreren. U wordt daarna gevraagd een wachtwoord aan te maken.
Ik lever wel gecontracteerde zorg, maar heb geen registratiecode ontvangen?
Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio.
Waarom kan ik niet inloggen met mijn registratiecode?
U gebruikt uw registratiecode om een account aan te maken. Klik hier om te registreren. Heeft u eerder al een account en een wachtwoord aangemaakt klik dan hier om in te loggen. Indien u uw wachtwoord vergeten bent klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wachtwoord vergeten, maar geen herstelcode ontvangen?
Controleer alstublieft of u het juiste e-mailadres heeft ingevoerd om een herstelcode aan te vragen. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is beland. Als dit hetzelfde e mailadres is als waar u zich mee heeft geregistreerd klik dan hier om contact op te nemen
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Hoe ontvang ik de registratiecode?
Als uw organisatie gecontracteerde zorg levert aan een deelnemende zorg regio ontvangt u van uw zorg regio een registratie code om deel te nemen aan de Beschikbaarheidswijzer. Als u uw registratiecode heeft ontvangen kunt u hier registreren. U wordt daarna gevraagd een wachtwoord aan te maken.
Ik lever wel gecontracteerde zorg, maar heb geen registratiecode ontvangen?
Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio.
Waarom kan ik niet inloggen met mijn registratiecode?
U gebruikt uw registratiecode om een account aan te maken. Klik hier om te registreren. Heeft u eerder al een account en een wachtwoord aangemaakt klik dan hier om in te loggen. Indien u uw wachtwoord vergeten bent klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wachtwoord vergeten, maar geen herstelcode ontvangen?
Controleer alstublieft of u het juiste e-mailadres heeft ingevoerd om een herstelcode aan te vragen. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is beland. Als dit hetzelfde e mailadres is als waar u zich mee heeft geregistreerd klik dan hier om contact op te nemen
Kan ik een ander e-mailadres gebruiken om in te loggen?
Het emailadres wat gekoppeld is aan uw account is het emailadres wat bekend is bij uw zorgregio. Als u dit wilt wijzigen dient u dit bij uw zorgregio aan te vragen. Klik hier om contact op te nemen met uw zorgregio. U ontvangt een nieuwe registratiecode. U kunt deze vervolgens hier invoeren om een profiel aan te maken.
Kan ik een account gebruiken voor meerdere regio’s?
Dat kan. Als u zorg levert in meerdere regio’s kan het zijn dat u bij verschillende zorgregio’s geregistreerd staat met verschillende email adressen. U heeft dan waarschijnlijk meerdere registratiecodes ontvangen, waarmee meerdere profielen aangemaakt kunnen worden. U kunt op desktop een koppel verzoek indienen om in het vervolg al uw zorgregio’s vanuit één profiel te beheren.
Hoe kan ik het beste de wachttijden doorgeven van producten die bij ons onderverdeeld zijn in subcategorieën?
Voor de betreffende producten vult u de meest voorkomende zorg en wachttijd in. In het veld afwijkende wachttijden vult u specifiek de onderdelen in die anders zijn dan het meest voorkomend.
Voorbeeld verblijfs producten, waar er sub-percelen zijn op basis van groepsgrootte, zorgintensiteit e.d.: - Onder kortdurend verblijf J&O (max 4 maanden en meest voorkomend) valt bij ons Begeleid wonen (4 weken wachttijd) en KTC (32 weken wachttijd).
U vult in dit geval 16 weken in bij Kortdurend verblijf. In het veld afwijkende wachttijden vult u in:
Bij Pleegzorg is soms binnen een week geschikte pleegouders gevonden, maar soms duurt het zelfs wel maanden. Hoe geef ik een hier een reële wachttijd?
U stelt op basis van de data van afgelopen jaar vast wat de gemiddelde wachttijd is geweest voor Pleegzorg. Deze wachttijd geeft u door, bij afwijkende wachttijden vermeldt u dat de wachttijd fluctueert en casus afhankelijk is.
Mist u gecontracteerde zorg in uw profiel? Of staan er juist producten die u niet levert?
Het kan zijn dat onze selectie niet helemaal met uw aanbod overeenkomt. Stel hierover een inhoudelijke vraag aan de projectleider van uw zorgregio bij het kopje 'Stel een vraag' dan wordt dit z.s.m. aangepast.
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op via 'Stel een vraag'.
Aanbieder kan niet meer inloggen met zijn registratie code?
Wellicht zit de aanbieder in het verkeerde inlogscherm. Heeft aanbieder al een wachtwoord aangemaakt? Zo nee, ga naar 'Ik heb al een account maar geen wachtwoord' onder de inloggen knop. Daar kan de aanbieder een wachtwoord aanmaken met uw registratie code. Zo ja, neem dan contact op met Webapptool.
Een aanbieder heeft een nieuw wachtwoord aangevraagd maar geen herstelcode ontvangen?
De herstelcode wordt per mail verstrekt. Het kan zijn dat deze in uw 'ongewenste mail' (spam) is belandt, kijk daar dus ook even.
Stel een vraag
Wij helpen u graag verder bij het gebruik van de Beschikbaarheidswijzer
Inhoudelijke vraag
Heeft u een inhoudelijke vraag, bijvoorbeeld over uw gecontracteerde producten, neem dan contact op met uw zorgregio.
Contactgegevens
Projectleider zorgregio: Helen Taylor & Tyrza Boersma
Vraag voor een wijziging in uw profiel een onderstaand verzoek aan. Het team van de Beschikbaarheidswijzer neemt deze in behandeling en brengt u op de hoogte zodra de wijziging is doorgevoerd.
Regio's koppelen
In meerdere regio's actief? Uw account kan gekoppeld worden voor gebruiksgemak.
E-mailadres wijzigen
Wilt u het e-mailadres van uw account wijzigen, dien onderstaand verzoek in. Dit betreft het e-mailadres waarmee u inlogt op de Beschikbaarheidswijzer (niet het contact e-mailadres voor verwijzers). Let op: op dit e-mailadres ontvangt u vervolgens ook de communicatie over de Beschikbaarheidswijzer.
Naam zorginstelling wijzigen
Hier kunt u de aangepaste naam doorgeven. De naam van uw zorginstelling is gekoppeld aan uw account.
Hulp nodig? We staan voor u klaar.
Of u nou bezig bent met het opzetten van uw Beschikbaarheidswijzer account, het perfectioneren van uw profiel of ondersteuning nodig heeft bij functies, wij staan voor klaar.
Of u nou bezig bent met het opzetten van uw Beschikbaarheidswijzer account, het perfectioneren van uw profiel of ondersteuning nodig heeft bij functies, wij staan voor klaar.